MyNewRoom -

Jag reagerar!

Okej, jag måste bara ta upp något som jag reagerar väldigt mycket på.
Nämligen små barn som skaffar facebook. Seriöst, 7-åringar ska vara ute och leka, spela fotboll och kula, smutsa ner sig i pulkabacken och njuta av de första härliga åren i skolan och spänningen i att få sina allra första läxor. Inte sitta inne framför datorn och "samla" på "vänner". När jag var 7 år, vilket egentligen inte var så länge sedan ( 9 år) så hade vi inte ens internet hemma. Vi hade en konstig gammal dator som "åt upp" cd-skivorna och spelade någon enstaka gång ett Mowgli-spel som inte var någon dataskiva, utan många olika sorters plattor. Förövrigt kommer jag knappt ihåg vad jag gjorde när jag var sju... Jag var väl med kompisar, lekte och gick på ridning.
Men visst... utveckligen går framåt med stormkliv, samhället förändras i rasande fart, men är det verkligen en ursäkt för att dagens småbarnsföräldrar skapar fb-accounts åt dem (för glöm att de har skapat dem själva) och skämmer bort dem med iphones och diverse olika teknikprylar.
Jag tror verkligen inte att det är bra. Tänk efter vad bara facebook egentligen kan lära dem? Facebook kan vara riktigt bra, det håller jag med om, men det kan även vara riktigt dåligt. Särskillt inte om man inte är gammal nog att förstå sig på det ordentligt, förstå sig på relationer och det sociala spelet överhuvudtaget. Facebook kan stärka en gemenskap, men även rasera den. Det finns stor risk att utsättas för e-mobbing, tydlig eller ej och skapa utanförskap och frysa ut människor.

Låt barn vara barn, för de kommer att ha tid så det räcker och blir över till att vara vuxna. Skapa inte fb-konton åt dem och om det verkar aktuellt i klassen att fler och fler skapar och vill ha ett. Ta upp det på nästa föräldramöte och säg vad du tycker och förklara att det är bättre att ingen i klassen har ett konto. Gör inte allt så komplicerat, för det blir det så småning om och det komplicerade försvinner aldrig igen.
Den enda tiden i en människas liv som är problemfritt och okomplicerat är just den tiden, barndomen. Så ta den inte ifrån dem!


Kommentarer
Postat av: ÅM

2011-07-29 @ 19:51:36
Postat av: ÅM

Jädrans vad klok du är fina Sofia. Håller med dig helt.

2011-07-29 @ 19:53:26

Åh,vad kul att du kommenterar:

Ditt fina namn :) :
Remember?

Har du en mejladress? (det är lugnt, den är hemlig)
Har du en blogg så skriv in adressen till den här så att jag kan svara:

Så, tell me what you want, what you really really want:

Trackback
RSS 2.0