MyNewRoom -

Smarriga frallor

Hejhej! :)

Idag i skolan hade vi hemkunskap. Vi skulle baka bröd och göra en valfri kycklingrätt. Vår grupp gjorde kycklingwook med nudlar och grönsaker. Sen hade vi också i massvis med olika kryddor och såser. Det blev faktiskt jättesmarrigt!
Och för att inte tala om brödet....!
Nybakt, varmt bröd som man har bakat själv och sedan med massa smör på som smälter... det slår allt!! :)
För att ni också ska få njuta av det, så lägger jag in receptet. Det är väldigt lätt faktiskt och om man räknar bort tiderna då det ska jäsa  går det snabbt!
Dock vet jag faktiskt inte hur många "portioner" degen är för. Men vi delade den på tre så det blev tre stycken rätt stora frallor. :)



                                                                   Småfranska


   Sätt ugnen på 250 grader.

   Häll fingervarmt vatten, olja och salt i en skål. Smula ner jästen. Rör med en träsked.

 Tillsätt 4 dl mjöl. Tillsätt, om det behövs, mer mjöl. Fortsätt att arbeta degen tills den släpper i skålen.



 Låt gärna degen jäsa i skålen under bakduk ca 15 minuter, men den kan också bakas ut direkt.



Smörj en plåt. Knåda degen smidigt på lätt mjölat bakbord.

Rulla ut degen till en längd. Dela längden i 8 lika stora delar. Rulla varje del till en bulle och ställ på plåten.


Jäs brödet ( När det är fardigjäst ska det gå att trycka på det som en marshmallow!

  Pensla ev. bullarna & strö på lite vallmofrö.

 Sätt plåten mitt i ugnen & grädda bullarna tills de fått gulbrun färg. Ca: 8 minuter.


Jag kom på att jag glömde skriva av ingridienserna. Men jag tror jag kommer ihåg! ;)


* 4-5 dl mjöl.
* 2 dl fingervarmt vatten
* 2 matskedar olja
* Jäst ( kommer inte ihåg hur mkt, men man kan nog ta lite och chansa)
* Lite salt


Hoppas det blev rätt och testa gärna, det är supergott! :D

Kramis
<3




Kommentarer
Postat av: HANNAH!

Mums fillibabba!

2009-11-10 @ 17:48:45
URL: http://hannahborg.blogg.se/

Åh,vad kul att du kommenterar:

Ditt fina namn :) :
Remember?

Har du en mejladress? (det är lugnt, den är hemlig)
Har du en blogg så skriv in adressen till den här så att jag kan svara:

Så, tell me what you want, what you really really want:

Trackback
RSS 2.0